Nota Ringkas / Ekspres Bahasa Melayu STPM
Penggal 3
Catatan :
Admin merupakan pelajar STPM 2018. Nota ini merupakan hasil usaha sendiri semasa saya mengulang subjek BM Penggal 3. Harap nota ini mampu membantu adik2 untuk menghadapi peperiksaan nanti.
-Semoga Maju Jaya- dari Admin 😊
(Sumber# Blogspot: Knowledge Is Infinite)
(Sumber# Blogspot: Knowledge Is Infinite)
Bab 1 : Wacana
1. Ciri wacana :
Kohesi- tautan, aspek nahu (tatabahasa) & leksikal (perkataan yg digunakan)
Koheren- runtutan, kesinambungan idea antara unit bahasa (sifat yg jelas, memudahkan pemahaman)
Kohesi- tautan, aspek nahu (tatabahasa) & leksikal (perkataan yg digunakan)
Koheren- runtutan, kesinambungan idea antara unit bahasa (sifat yg jelas, memudahkan pemahaman)
2. Jenis penanda wacana :
a. Penanda penghubung
- tambahan (di samping itu, selanjutnya)
- tentangan (namun demikian, sebaliknya)
- musabab/sebab (oleh itu, dengan itu)
- tempoh (seterusnya, kemudian)
- kesimpulan (tegasnya, pendek kata)
a. Penanda penghubung
- tambahan (di samping itu, selanjutnya)
- tentangan (namun demikian, sebaliknya)
- musabab/sebab (oleh itu, dengan itu)
- tempoh (seterusnya, kemudian)
- kesimpulan (tegasnya, pendek kata)
b. Penanda rujukan (kata ganti nama- diri/tunjuk umum/tunjuk
tempat)
contoh : penggantian kata ganti nama diri dan kata rujukan
Ali dan Ahmad akan ke Kuala Lumpur pada minggu hadapan.
(Mereka) akan (ke sana) pada minggu hadapan.
contoh : penggantian kata ganti nama diri dan kata rujukan
Ali dan Ahmad akan ke Kuala Lumpur pada minggu hadapan.
(Mereka) akan (ke sana) pada minggu hadapan.
c. Penanda penggantian (penggantian frasa/klausa)
Contoh : Ali suka berbohong. (Sikapnya) itu membuatkan dia dibenci kawan-kawannya.
Sikapnya merujuk kepada sikap suka berbohong.
d. Penanda leksikal
- pengulangan sinonim
Contoh : itulah *harapannya*, *harapan* dari kecil, *harapan* yang tidak pernah pudar.
- pengulangan hiponim
Superordinat & subordinat
Contoh : Maisarah pergi ke kedai untuk membeli pen, pensil dan pemadam. Dia membeli *alat tulis* itu untuk kegunaan semasa peperiksaan.
- pengulangan kolokasi (sesuatu yang mempunyai kaitan)
Contoh : Ayah pergi ke *pasar*. Dia membeli *sayur dan ikan*
Pasar berkolokasi dengan sayur dan ikan.
- pengulangan kata yg sama
Contoh : Ali suka berbohong. (Sikapnya) itu membuatkan dia dibenci kawan-kawannya.
Sikapnya merujuk kepada sikap suka berbohong.
d. Penanda leksikal
- pengulangan sinonim
Contoh : itulah *harapannya*, *harapan* dari kecil, *harapan* yang tidak pernah pudar.
- pengulangan hiponim
Superordinat & subordinat
Contoh : Maisarah pergi ke kedai untuk membeli pen, pensil dan pemadam. Dia membeli *alat tulis* itu untuk kegunaan semasa peperiksaan.
- pengulangan kolokasi (sesuatu yang mempunyai kaitan)
Contoh : Ayah pergi ke *pasar*. Dia membeli *sayur dan ikan*
Pasar berkolokasi dengan sayur dan ikan.
- pengulangan kata yg sama
e. Penanda elipsis/pengguguran
- sesuatu perkataan yang dhilangkan pada ayat yang seterusnya tetapi masih dapat difahami oleh pembaca
Contoh : Ahmad pergi ke sekolah. *Abangnya tidak*.
3. Jenis kesinambungan idea :
Contoh : Dia sering tidak hadir ke sekolah. Oleh itu, dia diberi surat amaran oleh pihak sekolah.
b. Hubungan sebab & hasil (+ve)
Contoh : Amira merupakan seorang yang peramah. Disebabkan itu, ramai orang yang suka berkawan dengan dia.
c. Hubungan sebab & tujuan
Contoh : Amir sedang bertungkus lumus berkerja. Dia ingin mengumpul wang untuk menunaikan ibadah umrah.
d. Hubungan latar & kesimpulan
Contoh : Rumah di atas bukit itu sungguh besar. Rupa-rupanya, ia milik seorang arkitek terkenal.
e. Hubungan syarat & hasil
Contoh : Sekiranya kita hendak berjaya dalam pelajaran, kita mestilah sentiasa mengulang kaji pelajaran.
f. Hubungan perbandingan
Contoh : Dia cantik. Tetapi, kakaknya lebih cantik.
g. Hubungan memperkuat isi
Contoh : Jambangan bunga itu cantik sekali. Bunganya berwarna-warni dan berbau harum.
h. Hubungan aditif
Contoh : Kaki Aisyah tertusuk paku. Paku itu berkarat dan tajam.
Bab 2 : Retorik
1. Jenis retorik dan cirinya :
a. Retorik Pemerian
- seni pemakaian bahasa yg digunakan utk memerihalkan sesuatu yg blh diperihalkan spt tempat, org, suasana, & lain2 scr obj, tepat, dan jelas.
b. Retorik Pemujukan
- seni pemakaian bahasa yg digunakan utk mempengaruhi/mendorong audiens-pembaca @ pendengar utk melakukan tindakan spt yg disarankan oleh penulis @ penutur.
- digunakan dlm iklan, kempen @ rayuan.
c. Retorik Penceritaan
- seni pemakaian bahasa yg digunakan utk memaparkan urutan peristiwa mengikut turutan tertentu.
- digunakan dlm cerpen, novel, autobiografi & kisah pengembaraan.
d. Retorik Pendedahan
- seni pemakaian bahasa yg digunakan utk memaparkan takrifan, mengandungi contoh, huraian, pengkelasan, perbandingan & lain2.
- digunakan dlm taklimat & kertas kerja.
e. Retorik Penghujahan
- seni pemakaian bahasa yg digunakan dlm penulisan/pengucapan yg mengandungi usul, gagasan, sasaran @ cadangan yg disokong oleh hujah yg kuat.
- digunakan dlm perbincangan,perbahasan, dan penyelesaian masalah.
a. Retorik Pemerian
- seni pemakaian bahasa yg digunakan utk memerihalkan sesuatu yg blh diperihalkan spt tempat, org, suasana, & lain2 scr obj, tepat, dan jelas.
b. Retorik Pemujukan
- seni pemakaian bahasa yg digunakan utk mempengaruhi/mendorong audiens-pembaca @ pendengar utk melakukan tindakan spt yg disarankan oleh penulis @ penutur.
- digunakan dlm iklan, kempen @ rayuan.
c. Retorik Penceritaan
- seni pemakaian bahasa yg digunakan utk memaparkan urutan peristiwa mengikut turutan tertentu.
- digunakan dlm cerpen, novel, autobiografi & kisah pengembaraan.
d. Retorik Pendedahan
- seni pemakaian bahasa yg digunakan utk memaparkan takrifan, mengandungi contoh, huraian, pengkelasan, perbandingan & lain2.
- digunakan dlm taklimat & kertas kerja.
e. Retorik Penghujahan
- seni pemakaian bahasa yg digunakan dlm penulisan/pengucapan yg mengandungi usul, gagasan, sasaran @ cadangan yg disokong oleh hujah yg kuat.
- digunakan dlm perbincangan,perbahasan, dan penyelesaian masalah.
2. Teknik penyampaian idea :
a. Teknik Deduksi (umum -> khusus)
- penulisan yg dimulai dgn suatu pernyataan umum dan kemudian diikuti oleh pernyataan khusus.
b. Teknik Induksi (khusus -> umum)
- penulisan yg dimulai oleh pernyataan khusus dan kemudian diikuti oleh pernyataan umum.
c. Teknik Analogi (deduksi + induksi) (umum -> khusus -> umum)
- gabungan antara teknik deduksi & induksi. Teknik ini mengemukakan pernyataan umum dahulu, diikuti maklumat yg berupa huraian @ pernyataan khusus, dan diakhiri dgn kesimpulan @ pernyataan umum.
d. Teknik Eklektik (idea/gagasan + hujah/alasan berbentuk analogi)
- satu cara mengusulkan sesuatu gagasan dgn memberikan bandingannya dgn suatu perkara lain yg mempunyai kaitan yg erat.
- bandingan itu dpt mengukuhkan usul itu agar diyakini oleh khalayak.
- penulisan yg dimulai dgn suatu pernyataan umum dan kemudian diikuti oleh pernyataan khusus.
b. Teknik Induksi (khusus -> umum)
- penulisan yg dimulai oleh pernyataan khusus dan kemudian diikuti oleh pernyataan umum.
c. Teknik Analogi (deduksi + induksi) (umum -> khusus -> umum)
- gabungan antara teknik deduksi & induksi. Teknik ini mengemukakan pernyataan umum dahulu, diikuti maklumat yg berupa huraian @ pernyataan khusus, dan diakhiri dgn kesimpulan @ pernyataan umum.
d. Teknik Eklektik (idea/gagasan + hujah/alasan berbentuk analogi)
- satu cara mengusulkan sesuatu gagasan dgn memberikan bandingannya dgn suatu perkara lain yg mempunyai kaitan yg erat.
- bandingan itu dpt mengukuhkan usul itu agar diyakini oleh khalayak.
Bab 3 : Variasi Bahasa
1. Jenis Variasi Bahasa dan Cirinya :
Dialek
|
Idiolek
|
Pijin
|
Kreol
|
Slanga
|
Bahasa formal
|
Bahasa tak
formal
|
Bahasa halus
|
Bahasa kasar
|
Bahasa istana/
dalam |
Bahasa basahan
|
Bahasa baku
|
Bahasa mesra
|
Bahasa pasar
|
1. Dialek (dialek geografi/ dialek daerah/ dialek tempatan/ loghat)
- viariasi bahasa yg dituturkan oleh sekumpulan penutur sesuatu bahasa di sesuatu kawasan.
2. Idiolek
- viariasi dalam dialek. Pertuturan dialek oleh seseorang dan cirinya berbeza antara satu individu dgn individu yg lain.
- viariasi dalam dialek. Pertuturan dialek oleh seseorang dan cirinya berbeza antara satu individu dgn individu yg lain.
3. Pijin (campuran bahasa – bahasa 1 + bahasa 2 -> pijin)
- bahasa yg terdiri drpd campuran unsur dua atau lebih bahasa lain yg digunakan apabila penutur yg berlainnan bahasa berkomunikasi antara satu sama lain.
- bahasa yg terdiri drpd campuran unsur dua atau lebih bahasa lain yg digunakan apabila penutur yg berlainnan bahasa berkomunikasi antara satu sama lain.
4. Kreol (variasi ini asalnya drpd bahasa pijin)
- bahasa yg terbentuk drpd campuran dua bahasa yg berlainan melalui pertuturan sehingga menjadi bahasa utama (bahasa ibunda) dlm komuniti atau daerah tertentu.
- bahasa yg terbentuk drpd campuran dua bahasa yg berlainan melalui pertuturan sehingga menjadi bahasa utama (bahasa ibunda) dlm komuniti atau daerah tertentu.
5. Slanga
- variasi bahasa yg dituturkan oleh sekumpulan penutur tertentu, misalnya kumpulan remaja, kumpulan pekerja atau kalangan profesional tertentu. Lazimnya, istilah slanga merujuk kpd variasi bahasa yg digunakan oleh kumpulan remaja.
- variasi bahasa yg dituturkan oleh sekumpulan penutur tertentu, misalnya kumpulan remaja, kumpulan pekerja atau kalangan profesional tertentu. Lazimnya, istilah slanga merujuk kpd variasi bahasa yg digunakan oleh kumpulan remaja.
6. Bahasa formal
- variasi bahasa yg digunakan dlm hubungan rasmi, seperti dlm majlis rasmi kerajaan, dlm perbincangan rasmi, dan digunakan oleh media massa.
- variasi bahasa yg digunakan dlm hubungan rasmi, seperti dlm majlis rasmi kerajaan, dlm perbincangan rasmi, dan digunakan oleh media massa.
7. Bahasa tak formal
- variasi bahasa yg digunakan dlm perbualan harian yg tidak formal, misalnya digunakan dlm perbualan antara sesama rakan.
- variasi bahasa yg digunakan dlm perbualan harian yg tidak formal, misalnya digunakan dlm perbualan antara sesama rakan.
8. Bahasa halus
- variasi bahasa yg menggambarkan penggunaan bahasa yg beradab, bersopan santun, dan menunjukkan budaya tinggi. (terima kasih, sila masuk, jemput duduk – contoh)
- variasi bahasa yg menggambarkan penggunaan bahasa yg beradab, bersopan santun, dan menunjukkan budaya tinggi. (terima kasih, sila masuk, jemput duduk – contoh)
9. Bahasa kasar
- variasi bahasa yg menggambarkan penggunaan bahasa yg tidak sopan, tidak manis, tidak beradab, atau kurang ajar.
- variasi bahasa yg menggambarkan penggunaan bahasa yg tidak sopan, tidak manis, tidak beradab, atau kurang ajar.
10. Bahasa istana/dalam (dikaitkan dgn strata/kelas sosial
dlm masyarakat)
- bahasa perhubungan dlm kalangan kerabat diraja dan utk acara rasmi yg melibatkan raja dan kerabat yg lain. (terkategori sbg bahasa halus juga)
- bahasa perhubungan dlm kalangan kerabat diraja dan utk acara rasmi yg melibatkan raja dan kerabat yg lain. (terkategori sbg bahasa halus juga)
11. Bahasa basahan (bahasa kolokial)-sejenis bahasa yg tidak
formal
- bahasa yg digunakan dlm pertuturan seharian antara ahli keluarga dan rakan2 rapat.
- bahasa yg digunakan dlm pertuturan seharian antara ahli keluarga dan rakan2 rapat.
12. Bahasa baku (bahasa standard)
- variasi bahasa yg dipilih dan diterima oleh masyarakat utk mewakili sesuatu bahasa scr menyeluruh.
- variasi bahasa yg dipilih dan diterima oleh masyarakat utk mewakili sesuatu bahasa scr menyeluruh.
13. Bahasa mesra
- bahasa yg digunaakn utk menunjukkan hubungan yg mesra, rapat, dan harmoni antara penutur dgn pendengar.
- bahasa yg digunaakn utk menunjukkan hubungan yg mesra, rapat, dan harmoni antara penutur dgn pendengar.
14. Bahasa pasar
- bahasa campuran atau bahasa kacukan antara Bahasa Melayu dgn bahasa lain yg digunakan dlm percakapan antaran Orang Melayu dgn orang drpd bangsa lain.
- bahasa campuran atau bahasa kacukan antara Bahasa Melayu dgn bahasa lain yg digunakan dlm percakapan antaran Orang Melayu dgn orang drpd bangsa lain.
*Nota2 ciri/perbandingan terperinci akan diterbitkan pada
blog kemudian.
2. Istilah yg berkaitan yg perlu diajarkan / Jenis Variasi
lain yg berkaitan :
a. Isoglos
- garis atau sempadan pemisah bagi dua kawasan dialek yg berdekatan dlm sesuatu bahasa.
- garis atau sempadan pemisah bagi dua kawasan dialek yg berdekatan dlm sesuatu bahasa.
b. Diaglosia
- kewujudan dua variasi bahasa dlm sesuatu bahasa yg digunakan mengikut situasi.
- kewujudan dua variasi bahasa dlm sesuatu bahasa yg digunakan mengikut situasi.
c. Subdialek
- variasi kecil dlm sesuatu dialek atau pecahan dialek yg terdapat dlm sesuatu dialek.
- variasi kecil dlm sesuatu dialek atau pecahan dialek yg terdapat dlm sesuatu dialek.
d. Dwibahasa
- penguasaan dan penggunaan dua bahasa dgn darjah kefasihan yg sama oleh seseorang penutur.
- penguasaan dan penggunaan dua bahasa dgn darjah kefasihan yg sama oleh seseorang penutur.
e. Multibahasa
- penguasaan dan penggunaan lebih drpd dua bahasa oleh seseorang penutur.
- penguasaan dan penggunaan lebih drpd dua bahasa oleh seseorang penutur.
Bab 4 : Laras Bahasa
1. Jenis dan Ciri Laras :
Laras Sains
|
Laras Ekonomi
|
Laras Undang2
|
Laras Agama
|
Laras Sukan
|
Laras Sastera
|
Laras Resipi
|
Laras Iklan
|
1. Laras Sains
- Bersifat intelektual,
saintifik, formal dan objektif.
- guna istilah khusus dalam
bidang sain dan teknikal seperti fizik, kimia dan biologi.
- Penggunaan istilah pinjaman
terutama bahasa Inggeris.
- menggunakan jadual, graf dan
sebagainya.
2. Laras Ekonomi
- Berbentuk ilmiah atau bersifat
formal.
- menggunakan istilah khusus
dalam bidang ekonomi.
- mementingkan susunan maklumat
yang disampaikan dengan jelas dan eskplisit.
- setiap data dihuraikan dengan
bukti.
- menggunakan ayat penyata untuk
memberikan penerangan.
3. Laras Undang-Undang
- Mengandungi prisinp undang -
undang dan berbentuk akta.
- mementingkan ringkas, tepat dan
jelas.
- menggunakan istilah khusus seperti
bahasa Inggeris dan Latin.
- makna kosa kata berdasarkan
interpretasi.
- tiada graf atau gambar.
- binaan ayat yang panjang.
4. Laras Agama
- Membincangkan isu agama.
- Ada istilah pinjaman.
- Terdapat petikan.
- Terdapat tamsil ibarat atau kias ibarat untuk pengajaran.
5. Laras Sukan
- Menyampaikan maklumat tentang
kegiatan sukan.
- bahasanya adalah ringkas,
bersahaja dan jelas.
- mempunyai pembendaharaankata
yang berbeza terutamanya perkataan khusus seperti peraturan - peraturan
sukan.
6. Laras Sastera
- Gaya bahasa yang menarik dan
kreatif.
- Penggunaan bahasanya boleh
dalam bentuk naratif, deskriptif, prespektif, dramatik dan puitis.
- bersifat kreatif dan imaginatif.
- terlibat bahasa yang puitis
seperti monolong, dialog, bunga - bunga bahasa dan sebagainya.
- Menggunakan bahasa yang
tersirat.
- terdapat penyimpangan
tatabahasa atau manipulasi bahasa.
- mementingkan keindahan kata –
kata.
7. Laras Resipi
- Maklumat yang disampaikan
terperinci.
- ayat - ayatnya ringkas dan
mudah difahami.
- bayak menggunakanayat pasif.
- menggunakan kosa kata yang
khusus dalam bidang kulinari.
8. Laras Iklan (termasuk
penggunaan bahasa pada papan tanda)
- Pemberitahuan fakta.
- Ringkas tetapi terperinci.
- ayat ringkas dan pendek serta
banyak menggunakan kata adjektif.
- menggunakan retorik pujukan dan
bahasa pengaruh.
- cara penyampaian menarik,
mementingkan pemilihan dan penyusunan kata tetapi tidak mementingkan tatabahasa.
- menggunakan slogan atau
pernyataan tertentu.
Bab 5 : Semantik
1, Makna Denotatif & Konotatif :
Denotatif – makna sebenar/asal/tersurat bagi sesuatu perkataan atau frasa.
Konotatif – makna tambahan/tersirat bagi sesuatu perkataan atau frasa.
Denotatif – makna sebenar/asal/tersurat bagi sesuatu perkataan atau frasa.
Konotatif – makna tambahan/tersirat bagi sesuatu perkataan atau frasa.
2. Pengertian Makna (Konsep) , Perkataan (Lambang) ,
Rujukan (Benda)
3. Perkataan makna perkataan dari segi leksikal :
a. Sinonim
- perkataan yg maknanya sama/hampir sama dgn perkataan yg sama.
a. Sinonim
- perkataan yg maknanya sama/hampir sama dgn perkataan yg sama.
b. Antonim
- perkataan yg berlawanan makna.
c. Hiponim (jenis)
- item linguistik/perkataan yg perkaitannya dpt dilihat dari sudut umum & khusus.
- perkataan khusus terkelompok di bawah perkataan umum.
- contoh: Umum- Superordinat, Khusus- Subordinat
- item linguistik/perkataan yg perkaitannya dpt dilihat dari sudut umum & khusus.
- perkataan khusus terkelompok di bawah perkataan umum.
- contoh: Umum- Superordinat, Khusus- Subordinat
d. Homonim (ejaan
& sebutan yg sama, tetapi maknanya berbeza)
Contoh : daki,
sedang, madu, peri
|
Homofon (sebutan
yg sama)
Contoh : kuota-kota, masa-massa, duet-duit, bank-bang, tuntun-tonton |
Homograf (ejaan
yg sama)
Contoh : perang, serak, sepak, semak |
f. Meronim/mironim
- perkataan yg menjadi bahagian/konstituen bagi sesuatu benda/perkara.
- benda atau perkara yg berbentuk meronim itu dipanggil holonium.
- contoh : Umum- Holonium, Khusus- Meronim/Subordinat
- perkataan yg menjadi bahagian/konstituen bagi sesuatu benda/perkara.
- benda atau perkara yg berbentuk meronim itu dipanggil holonium.
- contoh : Umum- Holonium, Khusus- Meronim/Subordinat
g. Polisemi
- perkataan yg memiliki banyak makna, iaitu makna yg berbeza apabila digunakan dlm konteks atau ayat yg berlainan.
- perkataan yg memiliki banyak makna, iaitu makna yg berbeza apabila digunakan dlm konteks atau ayat yg berlainan.
4. Peluasan & Penyempitan Makna :
a. Peluasan makna (khusus -> umum)
- berlaku apabila perkataan yg asalnya mendukung makna yg khusus, diberikan makna lain yg lebih luas atau bersifat umum disebabkan faktor tertentu.
- contoh : saudara, abang, kapal
b. Penyempitan makna (umum -> khusus)
- berlaku apabila sesuatu perkataan yg pada asalnya memiliki makna yg umum, tetapi kemudiannya makna kata itu menjadi lebih khusus.
- contoh : madrasah, pondok, khalwat, tuan (pernah mengalami peluasan juga), cik
a. Peluasan makna (khusus -> umum)
- berlaku apabila perkataan yg asalnya mendukung makna yg khusus, diberikan makna lain yg lebih luas atau bersifat umum disebabkan faktor tertentu.
- contoh : saudara, abang, kapal
b. Penyempitan makna (umum -> khusus)
- berlaku apabila sesuatu perkataan yg pada asalnya memiliki makna yg umum, tetapi kemudiannya makna kata itu menjadi lebih khusus.
- contoh : madrasah, pondok, khalwat, tuan (pernah mengalami peluasan juga), cik
Bab 6 : Pragmatik
1. Jenis Peribahasa :
Perumpamaan
|
Pepatah/Bidalan
|
Kiasan
|
Kata hikmat
|
Simpulan bahasa
|
Perbilangan
|
Peribahasa bererti selapis = bidalan & pepatah (perkara yg dimaksudkan secara terus, makna tersurat)
Peribahasa bererti dua lapis = perumpamaan (makan tersurat & tersirat)
1. Pepatah/Bidalan
a. Bidalan- kata umum (perbandingan, teladan, pengajaran, fikiran yg benar)
a. Bidalan- kata umum (perbandingan, teladan, pengajaran, fikiran yg benar)
contoh : Malu berkayuh perahu hanyut, malu bertanya sesat jalan.
b. Pepatah- lebih memberatkan sifat rangkaian kata yg
berkerat (kurang menitikberatkan pengajaran)
contoh : Alah bisa tegal biasa
contoh : Alah bisa tegal biasa
2. Perumpamaan- bertujuan membandingkan sesuatu perkara dgn
kejadian lain.
-perumpamaan yg menggunakan kata bandingan : seperti, bagai, umpama, bak, laksana
contoh : Bagai tikus membaiki labu
-perumpamaan yg tidak menggunakan kata bandingan
contoh : Genggam bara api biar sampai jadi arang
-perumpamaan yg menggunakan kata bandingan : seperti, bagai, umpama, bak, laksana
contoh : Bagai tikus membaiki labu
-perumpamaan yg tidak menggunakan kata bandingan
contoh : Genggam bara api biar sampai jadi arang
3. Kiasan
a. Kiasan asal (menggunakan kata bandingan) contoh: Pahit bagai hempadu
b. Kiasan berpindah (sandar, terus, berangkap, berbunga, pemanis, melompat, melarat)
c. Kiasan permanusiaan (mengorangkan sesuatu benda) contoh: ombak memukul pantai
d. Kiasan berkacau (fakta yg bertentangan/kekeliruan) contoh : diam seribu bahasa (tidak bercakap)
a. Kiasan asal (menggunakan kata bandingan) contoh: Pahit bagai hempadu
b. Kiasan berpindah (sandar, terus, berangkap, berbunga, pemanis, melompat, melarat)
c. Kiasan permanusiaan (mengorangkan sesuatu benda) contoh: ombak memukul pantai
d. Kiasan berkacau (fakta yg bertentangan/kekeliruan) contoh : diam seribu bahasa (tidak bercakap)
-> Kiasan berpindah
a. Kiasan sandar
- kaitan sesuatu perlakuan individu kepada benda lain yg mempunyai persamaan.
contoh : tidur-tidur ayam, diam ubi
a. Kiasan sandar
- kaitan sesuatu perlakuan individu kepada benda lain yg mempunyai persamaan.
contoh : tidur-tidur ayam, diam ubi
b. Kiasan terus
- makna berbeza drpd makna asal perkataan itu.
contoh : puteri lilin, kutu embun, pisau pencukur
- makna berbeza drpd makna asal perkataan itu.
contoh : puteri lilin, kutu embun, pisau pencukur
c. Kiasan berangkap
- perbandingan secara berima/pertentangan bunyi.
contoh : banyak undang banyak garam, banyak orang banyak ragam
d. Kiasan berbunga (kata indah)
- canai fikiran, lautan air mata, selimut kemalasan
e. Kiasan pemanis
contoh : berbadan dua, pak belang, datang bulan, orang rumah, ke sungai besar
- perbandingan secara berima/pertentangan bunyi.
contoh : banyak undang banyak garam, banyak orang banyak ragam
d. Kiasan berbunga (kata indah)
- canai fikiran, lautan air mata, selimut kemalasan
e. Kiasan pemanis
contoh : berbadan dua, pak belang, datang bulan, orang rumah, ke sungai besar
f. Kiasan melompat (melangkau, tingkat drpd perkara sebenar)
contoh : menjahit baju (kain), menoreh getah (pokok)
contoh : menjahit baju (kain), menoreh getah (pokok)
g. Kiasan melarat (menyimpang jauh drpd makna asal)
contoh : tubuhnya melidi, memotong cakap orang
contoh : tubuhnya melidi, memotong cakap orang
4. Kata hikmat
- dikenali sebagai lidah pendeta yg merupakan kata pujangga dan kata ini dijadikan pedoman hidup dan digunakn dlm percakapan umum masyarakat.
contoh : bersatu teguh bercerai roboh, muafakat itu berkat
- dikenali sebagai lidah pendeta yg merupakan kata pujangga dan kata ini dijadikan pedoman hidup dan digunakn dlm percakapan umum masyarakat.
contoh : bersatu teguh bercerai roboh, muafakat itu berkat
5. Simpulan bahasa
- rangkaian perkataan/ungkapan yg disusun khas dan membawa pengertian yg berlainan drpd perkataan asalnya/makna selapis.
- rangkaian perkataan/ungkapan yg disusun khas dan membawa pengertian yg berlainan drpd perkataan asalnya/makna selapis.
6. Perbilangan
- banyak memperkatakan soal adat istiadat, undang atau peraturan hidup masyarakat dan kebanyakan berkaitan dgn adat (adat pepatih)
contoh : biar mati anak, jangan mati adat
2. Jenis Ragam Bahasa :
- banyak memperkatakan soal adat istiadat, undang atau peraturan hidup masyarakat dan kebanyakan berkaitan dgn adat (adat pepatih)
contoh : biar mati anak, jangan mati adat
2. Jenis Ragam Bahasa :
Bahasa sindiran
|
Bahasa menggiat
|
Bahasa mengejek
|
Bahasa terbalik
|
Bahasa merajuk
|
Bahasa tempelak
|
Bahasa herdik
|
Bahasa besar/melampau
|
Bahasa kecil/merendah
|
Bahasa naik
|
Bahasa turun
|
Pertanyaan
ingkar
|
Bahasa
seruan/keluhan
|
Bahasa berulang
|
Bahasa bertimbal
|
Bahasa bukan
|
Bahasa jenaka
|
1. Bahasa sindiran
- ungkapan yg maksudnya tidak disebut dgn tepat/terus-terang tetapi dikiaskan kpd perkara yg lain.
Tujuan penggunaan : membetulkan keadaan atau diri seseorang.
Contoh : Orang perempuan, tinggi mana pun mengaji, mesti tahu jalan ke dapur juga.
- ungkapan yg maksudnya tidak disebut dgn tepat/terus-terang tetapi dikiaskan kpd perkara yg lain.
Tujuan penggunaan : membetulkan keadaan atau diri seseorang.
Contoh : Orang perempuan, tinggi mana pun mengaji, mesti tahu jalan ke dapur juga.
2. Bahasa menggiat
- susunan kata yg seakan-akan bahasa sindiran tetapi tidak mengandungi kiasan, bertujuan mengusik/bersenda.
Tujuan penggunaan : melihat reaksi orang yg disasarkan, bergurau/mengusik seseorang.
Contoh : Amboi, tinggi benar hasrat kamu, nak bermenantukan anak Tan Sri!
- susunan kata yg seakan-akan bahasa sindiran tetapi tidak mengandungi kiasan, bertujuan mengusik/bersenda.
Tujuan penggunaan : melihat reaksi orang yg disasarkan, bergurau/mengusik seseorang.
Contoh : Amboi, tinggi benar hasrat kamu, nak bermenantukan anak Tan Sri!
3. Bahasa mengejek
- susunan kata yg mengata pihak tertentu dgn perkataan ejek yg tepat dan disertai dgn aksi.
Tujuan penggunaan : menampakkan keburukan, memalukan, menyakitkan orang lain.
Contoh : Kalau tak pandai, tak usahlah hendak bersibuk-sibuk.
- susunan kata yg mengata pihak tertentu dgn perkataan ejek yg tepat dan disertai dgn aksi.
Tujuan penggunaan : menampakkan keburukan, memalukan, menyakitkan orang lain.
Contoh : Kalau tak pandai, tak usahlah hendak bersibuk-sibuk.
4. Bahasa terbalik
- susunan kata yg mempunyai maksud yg sebaliknya/bertentangan dgn perkara yg diperkatakan tetapi orang yg berkenaan tetap memahaminya.
Tujuan penggunaan : menyedarkan seseorang tetang perbuatan/kesilapan yg dilakukan.
Contoh : Hisaplah rokok tu tiga empat bungkus sehari! Kalau sakit, hospital kan ada!
- susunan kata yg mempunyai maksud yg sebaliknya/bertentangan dgn perkara yg diperkatakan tetapi orang yg berkenaan tetap memahaminya.
Tujuan penggunaan : menyedarkan seseorang tetang perbuatan/kesilapan yg dilakukan.
Contoh : Hisaplah rokok tu tiga empat bungkus sehari! Kalau sakit, hospital kan ada!
5. Bahasa merajuk
- susunan kata yg seakan-akan bahasa terbalik tetapi maksudnya tidak terbalik.
Tujuan penggunaan : menunjukkan rasa kecil hati/ menarik diri.
Contoh : Apa boleh buat, kita ni bukan orang bijak.
- susunan kata yg seakan-akan bahasa terbalik tetapi maksudnya tidak terbalik.
Tujuan penggunaan : menunjukkan rasa kecil hati/ menarik diri.
Contoh : Apa boleh buat, kita ni bukan orang bijak.
6. Bahasa tempelak
- susunan kata yg menyatakan kesalahan seseorang yg dilakukan suatu ketika dahulu.
Tujuan penggunaan : menyedarkan org berkenaan supaya disedari kesilapan tersebut & beringat pada masa akan datang dan tidak mengulangi kesilapannya.
Contoh : Bukankah dulu kau kata kau boleh buat! Sekarang apa dah jadi?
- susunan kata yg menyatakan kesalahan seseorang yg dilakukan suatu ketika dahulu.
Tujuan penggunaan : menyedarkan org berkenaan supaya disedari kesilapan tersebut & beringat pada masa akan datang dan tidak mengulangi kesilapannya.
Contoh : Bukankah dulu kau kata kau boleh buat! Sekarang apa dah jadi?
7. Bahasa herdik
- susunan kata yg seakan-akan bahasa tempelak tetapi tujuannya adalah utk menunjukkan kesalahan pada masa itu juga, bukannya kesalahan yg lalu.
Contoh : Kalau tak mahu buat kerja, buat apa duduk di sini?
- susunan kata yg seakan-akan bahasa tempelak tetapi tujuannya adalah utk menunjukkan kesalahan pada masa itu juga, bukannya kesalahan yg lalu.
Contoh : Kalau tak mahu buat kerja, buat apa duduk di sini?
8. Bahasa besar/melampau
- susunan kata yg menggambarkan sesuatu secara berlebih-lebih drpd yg sebenarnya atau menjadi melampau dan sukar untuk diterima akal.
Contoh : Masin sungguhnya mi goreng ini macam dibubuhnya selori garam.
- susunan kata yg menggambarkan sesuatu secara berlebih-lebih drpd yg sebenarnya atau menjadi melampau dan sukar untuk diterima akal.
Contoh : Masin sungguhnya mi goreng ini macam dibubuhnya selori garam.
9. Bahasa kecil/merendah
- susunan kata yg menyifatkan sesuatu perkara itu kecil dan tidak seberapa, bertujuan menunjukkan rasa rendah diri.
Contoh : Inilah sedikit buah tangan yg tidak sepertinya.
- susunan kata yg menyifatkan sesuatu perkara itu kecil dan tidak seberapa, bertujuan menunjukkan rasa rendah diri.
Contoh : Inilah sedikit buah tangan yg tidak sepertinya.
10. Bahasa naik
- susunan kata yg menggambarkan sesuatu peristiwa drpd tahap rendah naik ke tahap tinggi, membawa emosi khalayak selangkah demi selangkah ke kemuncak. (keadaan kendur -> keadaan tegang), membawa nada yg beransur-ansur semakin naik tahapnya.
Contoh : Sudahlah ke sekolah berhantar, pulang berjemput, kemudahan Internet di rumah, macam-macam disediakan, kalau malas belajar lagi memang tidak wajar.
- susunan kata yg menggambarkan sesuatu peristiwa drpd tahap rendah naik ke tahap tinggi, membawa emosi khalayak selangkah demi selangkah ke kemuncak. (keadaan kendur -> keadaan tegang), membawa nada yg beransur-ansur semakin naik tahapnya.
Contoh : Sudahlah ke sekolah berhantar, pulang berjemput, kemudahan Internet di rumah, macam-macam disediakan, kalau malas belajar lagi memang tidak wajar.
11. Bahasa turun
- sebalikya dengan bahasa naik, (menimbulkan rasa geli hati)
Contoh : Kasihan guru itu, dah banyak tugas di sekolah, kena pula laksanakan kerja kursus, menanda kerja kursus, memantau kerja kursus, sehingga pelajar menggelarnya Cikgu Kerja Kursus.
- sebalikya dengan bahasa naik, (menimbulkan rasa geli hati)
Contoh : Kasihan guru itu, dah banyak tugas di sekolah, kena pula laksanakan kerja kursus, menanda kerja kursus, memantau kerja kursus, sehingga pelajar menggelarnya Cikgu Kerja Kursus.
12. Pertanyaan ingkar
- susunan kata yg berbentuk pertanyaan tetapi bukannya disebabkan orang yang bertanya itu tidak tahu.
Tujuan penggunaan : menguatkan benarnya jawapan yg sudah diketahui. Menarik perhatian & meyakinkan pendengar
Contoh : Adakah jalan lain untuk kita berjaya, sekirany kita tidak mahu berusaha?
- susunan kata yg berbentuk pertanyaan tetapi bukannya disebabkan orang yang bertanya itu tidak tahu.
Tujuan penggunaan : menguatkan benarnya jawapan yg sudah diketahui. Menarik perhatian & meyakinkan pendengar
Contoh : Adakah jalan lain untuk kita berjaya, sekirany kita tidak mahu berusaha?
13. Bahasa seruan/keluhan
- susunan kata yg meluahkan/melahirkan perasaan kecewa/menyesal sambil mengeluh secara sungguh-sungguh.
Ciri : penutur tidak menghabiskan kata tetapi ucapan difahami oleh pendengar.
Contoh : Hai, nasib, badan sakit duit pun tak ada!
- susunan kata yg meluahkan/melahirkan perasaan kecewa/menyesal sambil mengeluh secara sungguh-sungguh.
Ciri : penutur tidak menghabiskan kata tetapi ucapan difahami oleh pendengar.
Contoh : Hai, nasib, badan sakit duit pun tak ada!
14. Bahasa berulang
- bahasa yg mengulang sesuatu kata, utk menguatkan atau menekankan sesuatu maksud.
Contoh : Belajarlah, belajarlah, belajarlah, demi masa depan anda. Masa depan kita, kita yg menentukan, bukan orang lain.
- bahasa yg mengulang sesuatu kata, utk menguatkan atau menekankan sesuatu maksud.
Contoh : Belajarlah, belajarlah, belajarlah, demi masa depan anda. Masa depan kita, kita yg menentukan, bukan orang lain.
15. Bahasa bertimbal
- susunan kata yg menghadapkan/memadankan dua fikiran yg pendek dan hampir.
Ciri : padanan bertentangan dari segi isi/maksud, lazimnya terdapat dlm peribahasa.
Contoh : Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.
- susunan kata yg menghadapkan/memadankan dua fikiran yg pendek dan hampir.
Ciri : padanan bertentangan dari segi isi/maksud, lazimnya terdapat dlm peribahasa.
Contoh : Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.
16. Bahasa bukan (bahasa nafi)
- ragam bahasa yg menggunakan ungkapan dgn kata nafi ‘bukan’ utk menyatakan maksud yg bertentangannya.
Ciri : penggunaan kata ‘bukan’ sebenarnya maksud ‘ya’ .
Contoh : Bukan sedikit belanja yg dikeluarkan utk menyelesaikan hal itu.
- ragam bahasa yg menggunakan ungkapan dgn kata nafi ‘bukan’ utk menyatakan maksud yg bertentangannya.
Ciri : penggunaan kata ‘bukan’ sebenarnya maksud ‘ya’ .
Contoh : Bukan sedikit belanja yg dikeluarkan utk menyelesaikan hal itu.
17. Bahasa jenaka
- susunan kata yg mempunyai makna terselindung yg digunakan utk bersenda gurau, berjenaka, bersuku-suku.
Ciri : biasanya perkataan/frasa yg terdiri drpd teka-teki/pantun jenaka.
Contoh : Bintang yang seluruh tubuhnya di kepala, apa ya?
- susunan kata yg mempunyai makna terselindung yg digunakan utk bersenda gurau, berjenaka, bersuku-suku.
Ciri : biasanya perkataan/frasa yg terdiri drpd teka-teki/pantun jenaka.
Contoh : Bintang yang seluruh tubuhnya di kepala, apa ya?
3. Ciri kesantunan berbahasa dalam konteks lisan dan tulisan
:
a. Penggunaan ungkapan bertatasusila
b. Penggunaan kata ganti nama diri mengikut konteks dan situasi
c. Penggunaan bentuk sapaan, gelaran, dan rujukan kehormat mengikut situasi
d. Penggunaan intonasi dan gaya ( bahasa badan ) yg sesuai
a. Penggunaan ungkapan bertatasusila
b. Penggunaan kata ganti nama diri mengikut konteks dan situasi
c. Penggunaan bentuk sapaan, gelaran, dan rujukan kehormat mengikut situasi
d. Penggunaan intonasi dan gaya ( bahasa badan ) yg sesuai
4. Jenis-jenis gelaran :
a. Panggilan hormat
b. Kurniaan (anugerah) – Dato
c. Ikhtisas (akademik) – Dr
d. Agama – Haji
e. Warisan (keturunan) – Tengku
a. Panggilan hormat
b. Kurniaan (anugerah) – Dato
c. Ikhtisas (akademik) – Dr
d. Agama – Haji
e. Warisan (keturunan) – Tengku
-Selamat Maju Jaya-
Saya minta izin untuk guna ya dan terima kasih tau :)
回复删除