Sekolah merupakan institusi formal
yang menyediakan tempat tinggal untuk setiap pelajar menimba ilmu pengetahuan.
Setiap warga sekolah mahukan sekolah yang harmoni. Suasana sekolah yang harmoni
dapat membantu pelajar dalam pelbagai aspek. Sekolah yang harmoni bersuasana
aman, damai dan tenteram sesuai dijadikan latar tempat kepada sesebuah
pembelajaran, bagaikan orang mengantuk disorongkan bantal. Semua orang semestinya
mahukan suasana sekolah seperti ini. Persoalannya, apakah kriteria-kriteria
sekolah harmoni?
Sekolah harmoni memerlukan suasana
pembelajaran yang kondusif. Kondusif di sini membawa erti persekitaran
yang sesuai untuk pembelajaran. Setiap pelajar tentunya memerlukan kemudahan
seperti meja, kerusi, buku-buku rujukan dan sebagainya. Pusat sumber merupakan antara
tempat yang amat strategik sebagai satu kawasan pembelajaran kerana ia
menyediakan suasana yang diperlukan oleh para pelajar. Jelaslah bahawa suasana pembelajaran
yang kondusif menjadi komponen prima kepada sesebuah sekolah harmoni.
Selain itu, persekitaran sekolah yang bersih
dan ceria juga merupakan salah satu ciri sekolah harmoni. Apabila
persekitaran kita sentiasa dijaga dengan baik, sudah tentu kita tidak akan
menerima sebarang masalah yang akan mengganggu kita. Bukan itu sahaja,
persekitaran yang selesa dan tenang dapat menjamin keselamatan sekolah. Suasana
sekolah juga haruslah bersih bagi mengelakkan pelbagai risiko penyakit kerana
mencegah lebih baik daripada mengubati. Sakit sama mengaduh, luka sama menyiuk.
Izharnya, para pendidik dan pelajar perlulah sentiasa bekerjasama untuk
mewujudkan keceriaan sekolah.
Di samping itu, sesebuah sekolah
yang harmoni tidak mempunyai sebarang kes disiplin yang menggugat keselamatan
sekolah. Kes disiplin merupakan aktiviti yang dapat menjejaskan nama dan maruah
sekolah, misalnya kes buli, ponteng kelas, vandalisme, gangsterisme dan
sebagainya. Keadaan ini bukan sahaja mengundang nama buruk sekolah, tetapi ia
juga menyebabkan terdapat segelintir pelajar berasa takut untuk menghadirkan
diri ke sekolah. Hal ini secara eksplisit telah mencemarkan keharmonian
sesebuah sekolah. Sudah terang lagi bersuluh bahawa disiplin merupakan akar
tunjang kepeada keharmonian sekolah.
Selain disiplin, sikap
kerjasama dalam kalangan warga sekolah merupakan antara elemen yang perlu
ada dalam sebuah sekolah harmoni. Bagaikan pahat dengan penukul, semua warga
sekolah perlu berkolaborasi dalam menjayakan misi mewujudkan sekolah harmoni.
Masalah kesalahfahaman antara kaum, agama, dan masyarakat haruslah dielakkan. Bagi
merapatkan tali silaturahim, terdapat banyak aktiviti boleh dilakukan khususnya
aktiviti gotong-royong. Saya optimis bahawa tanpa adanya sikap bekerjasama,
sudah pasti keharmonian tidak dapat dicapai.
Tuntasnya, agak sukar untuk
mewujudkan sekolah harmoni jika tiada persefahaman di antara seluruh komuniti
sekolah. Para pelajar, ibu bapa, pendidik, mahupun pekerja am haruslah berganding
bahu untuk melestarikan seruan kerajaan untuk mewujudkan sekolah harmoni di
Malaysia sekali gus melahirkan modal insan berminda kelas pertama melalui
sekolah harmoni.
没有评论 :
发表评论