Senarai Fakta Khusus Pengajian Perniagaan Penggal 1
(susunan topik scr menegak)
Bab 1 : Perniagaan
dan Persekitaran
Faktor Pengeluaran
:
1. Bahan Mentah
2. Modal
3. Modal insan
4. Teknologi
5. Keusahawanan
|
Tahap
Perniagaan:
1. Primer, Sekunder, Tertiar 2. Huluan, Hiliran 3. Domestik, Antarabangsa |
Proses Perniagaan :
1. Input
2. Proses tambah
nilai
3. Output
4. Pemasaran
5. Untung/Rugi
|
Bab 2 : Pengeluaran
Evolusi Pengeluaran:
1. Revolusi industri
2. Pendekatan saintifik
3. Hubungan manusia
4. Penyelidikan
operasi
5. Kualiti
6. Globalisasi
7. Revolusi
teknologi maklumat dan komunikasi (ICT)
|
Faktor Persekitaran
Umum :
1. Ekonomi
2. Persaingan dan
Jaringan
3. Sosiobudaya
4. Politik dan Perundangan
5. Teknologi
6. Prasarana
7. Antarabangsa
|
Hubungan
Jabatan Pengeluaran dengan:
1. Jabatan Pemasaran 2. Jabatan Kewangan 3. Jabatan Sumber Manusia
Proses
Pengeluaran:
1. Input 2. Proses transformasi 3. Output |
Persekitaran Tugas
(pihak berkepentingan):
1. Pelanggan
2. Pembekal
3. Pembiaya
4. Pemodal/pelabur
5. Pesaing
6. Kerajaan
7. Pekerja
8. Masyarakat
|
Reka Bentuk
Pengeluaran:
1. Simplification
2. Standardization
3. Modular
Jenis Pengeluaran
Mengikut:
1. Tempahan
2. Secara massa
3. Secara berkelompok
|
Jenis Pemilikan
Entiti Perniagaan:
1. Pemilikan tunggal
2. Perkongsian
3. Syarikat
4. Koperasi
|
Jenis
Susun Atur Secara:
1. Tetap 2. Proses 3. Produk 4. Selular |
Aktiviti Perniagaan
Berasaskan Pengeluaran:
1. Ekstraktif
2. Barangan Pengguna
(konsumer)
3. Barangan
Industri
4. Pembuatan
5. Pemasangan
6. Lain-lain
|
Proses Kawalan Kualiti
(PDCA):
1. Rancang (Plan)
2. Buat (Do)
3. Semak (Check)
4. Tindakan (Action)
|
Aktiviti Perniagaan
Berasaskan Perkhidmatan:
1. Peruncitan
2. Pemborongan
3. Kewangan
4. Profesional
5. Perhotelan
6. Pendidikan
7. Lain-lain
|
Kaedah
Pemeriksaan:
1. Pemeriksaan Menyeluruh 2. Pelan Pensampelan
Pendekatan
kawalan kualiti:
1. kawalan input 2. kawalan proses 3. kawalan output
Jenis
Inventori:
1. Bahan mentah 2. Kerja dalam proses 3. Produk siap
Alat/Kaedah
Kawalan Inventori:
1. Kuantiti Pesanan Ekonomi (Economic Order Quantity-EOQ) 2. Titik Pesanan Semula (Reorder Point-ROP) 3. Tepat Pada Masa (Just-in-Time-JIT) |
Alat Kawalan
Kualiti:
1. Kawalan proses
secara statistic (statistical process control)
2. Analisis nilai
tambah
3. Carta kawalan
4. Kajian kualiti/kos
5. Pasukan
penambahbaikan kualiti
6. Penanda aras
(benchmarking)
|
|
Konsep dalam Sistem
Pengeluaran:
1. Merekayasa (Reengineering)
2. Reka bentuk
berbantu komputer (Computer-aided design [CAD])
3. Pembuatan
berbantu komputer (Computer-aided manufacturing [CAM])
4. Pembuatan
berbantu komputer bersepadu (Computer integrated manufacturing [CIM])
5. Sistem pembuatan
luwes
|
Bab
3: Pemasaran
- Pendekatan pemasaran termasuk pengeluaran, produk, penjualan, pemasaran, dan pemasaran kemasyarakatan
- Proses pemasaran yang merangkumi menilai peluang-peluang pemasaran, memilih sasaran pasaran, membina campuran pemasaran, dan mengurus usaha pemasaran.
- Strategi pemasaran terdiri dpd penembusan pasaran, pembangunan pasaran, pembangunan produk, pempelbagaian
- Model gelagat pengguna terdiri daripada rangsangan pemasaran dan persekitaran, kotak hitam pembeli, dan respons pembeli
- Faktor yang mempengaruhi gelagat pengguna termasuklah budaya, sosial, individu, psikologi, dan situasi
- Proses keputusan pembelian produk pengguna yang merangkumi mengenal pasti keperluan, mencari maklumat, menilai alternatif, membuat keputusan pembelian, dan gelagat selepas pembelian
- Proses pembelian produk baru merangkumi menyedari, meminati, menilai, mencuba, dan menerima
- menjelaskan proses pembelian produk industri merangkumi mengenal pasti masalah, mengenal pasti keperluan organisasi, menentukan spesifikasi produk, mencari pembekal, membuka tender, memilih pembekal, memesan produk, dan menilai prestasi pembekal.
- Langkah-langkah penyelidikan pemasaran yang merangkumi mengenal pasti masalah dan menetapkan objektif, membentuk rancangan penyelidikan, melaksanakan penyelidikan dan menganalisis data, dan menginterpretasikan dan melapor penemuan
- Asas-asas segmentasi pasaran merangkumi geografi, demografi, psikografi, dan gelagat pengguna/manfaat produk;
- strategi menyasarkan pasaran (market targeting) merangkumi pemasaran tidak dibezakan, pemasaran dibezakan, pemasaran tertumpu, dan pemasaran mikro
- Proses peletakan pasaran yang merangkumi menentukan pasaran sasaran (targeted market), menyesuaikan produk dengan pasaran, dan mengkomunikasikan ciri-ciri produk
- Strategi peletakan termasuklah atribut produk, manfaat, kekerapan penggunaan, pengguna, dan klasifikasi produk
- Klasifikasi produk merangkumi produk pengguna dan produk perindustrian;
- Keputusan produk individu :atribut produk, penjenamaan, pembungkusan, pelabelan, dan khidmat sokongan
- Lini produk merangkumi kedalaman produk dan kelebaran produk;
- Campuran promosi merangkumi pengiklanan, promosi jualan, publisiti, perhubungan awam, dan jualan bersemuka
Bab 4: Kewangan
- Penyata kewangan :penyata pendapatan, kunci kira-kira, dan penyata aliran tunai;
- Nisbah kewangan yang merangkumi nisbah kecairan, nisbah kecekapan, nisbah keberuntungan, nisbah penggearan, dan nisbah pasaran.
- Jenis sumber dana mengikut jangka masa panjang : bon, ekuiti, dan saham keutamaan;
- Jenis sumber dana mengikut jangka masa pendek : overdraf, pemfaktoran, penerimaan jurubank (BA), trust receipt, dan pinjaman berjangka
- Jenis penggunaan dana mengikut keperluan semasa, jangka masa pendek dan jangka masa panjang
- Prinsip insurans termasuklah ganti rugi (termasuk subrogasi, caruman, dan limpah), doktrin punca terdekat, kepentingan boleh diinsuranskan, dan penuh percaya mutlak
- Prinsip takaful termasuklah kepatuhan syariah (gharar, maisir, riba’, akad, jual beli), menanggung risiko bersama, tabarru’(sedekah), dan simpanan atau pelaburan
Bab 5: Sumber Manusia
- Pengurusan sumber manusia strategik yang merangkumi menarik, membangun, dan mengekal sumber manusia.
- Proses perancangan sumber manusia yang meliputi analisis kerja (penghuraian kerja dan spesifikasi kerja), menentukan keperluan, dan memenuhi keperluan;
- Analisis kerja yang merangkumi penghuraian dan spesifikasi kerja;
- Faktor-faktor penentuan keperluan sumber manusia termasuklah perubahan teknologi, perubahan sosioekonomi, pertumbuhan perniagaan, dan penamatan perkhidmatan;
- Proses pengambilan yang merangkumi menarik minat, pemilihan, penawaran kerja, dan induksi;
- Tindakan menarik minat termasuklah iklan, hebahan umum, head-hunting, walk-in
- Aspek pemilihan yang merangkumi borang permohonan, semakan rujukan, temu duga, dan ujian;
- Ganjaran merangkumi gaji, upah, dan elaun [elaun sara hidup (COLA), elaun khidmat awam, elaun perumahan dan sebagainya
- Faedah yang berbentuk wang dan bukan wang termasuklah insurans pekerja, caruman KWSP, kemudahan kesihatan, percutian, kemudahan pinjaman, tempat penjagaan kanak-kanak, keahlian badan profesional dan kelab, kemudahan kebajikan dan keselamatan pekerja, dan seumpamanya;
- Proses tindakan disiplin yang merangkumi amaran lisan, amaran bertulis, surat tunjuk sebab, inkuiri, dan hukuman;
- Skim kemudahan penamatan perkhidmatan sama ada secara wajib, sukarela, atau diberhentikan (retrenchment).
-END-
没有评论 :
发表评论