2020年1月14日星期二

Senarai Fakta Khusus Pengajian Perniagaan Penggal 1 STPM

Senarai Fakta Khusus Pengajian Perniagaan Penggal 1  (susunan topik scr menegak)

Bab 1 : Perniagaan dan Persekitaran
Faktor Pengeluaran :
1. Bahan Mentah
2. Modal
3. Modal insan
4. Teknologi
5. Keusahawanan
Tahap Perniagaan:
1. Primer, Sekunder, Tertiar
2. Huluan, Hiliran
3. Domestik, Antarabangsa

Proses Perniagaan :
1. Input
2. Proses tambah nilai
3. Output
4. Pemasaran
5. Untung/Rugi
Bab 2 : Pengeluaran
Evolusi Pengeluaran:
1. Revolusi industri
2. Pendekatan saintifik
3. Hubungan manusia
4. Penyelidikan operasi
5. Kualiti
6. Globalisasi
7. Revolusi teknologi maklumat dan komunikasi (ICT)
Faktor Persekitaran Umum :
1. Ekonomi
2. Persaingan dan Jaringan
3. Sosiobudaya
4. Politik dan Perundangan
5. Teknologi
6. Prasarana
7. Antarabangsa
Hubungan Jabatan Pengeluaran dengan:
1. Jabatan Pemasaran
2. Jabatan Kewangan
3. Jabatan Sumber Manusia

Proses Pengeluaran:
1. Input
2. Proses transformasi
3. Output
Persekitaran Tugas (pihak berkepentingan):
1. Pelanggan
2. Pembekal
3. Pembiaya
4. Pemodal/pelabur
5. Pesaing
6. Kerajaan
7. Pekerja
8. Masyarakat
Reka Bentuk Pengeluaran:
1. Simplification
2. Standardization
3. Modular

Jenis Pengeluaran Mengikut:
1. Tempahan
2. Secara massa
3. Secara berkelompok
Jenis Pemilikan Entiti Perniagaan:
1. Pemilikan tunggal
2. Perkongsian
3. Syarikat
4. Koperasi
Jenis Susun Atur Secara:
1. Tetap
2. Proses
3. Produk
4. Selular
Aktiviti Perniagaan Berasaskan Pengeluaran:
1. Ekstraktif
2. Barangan Pengguna (konsumer)
3. Barangan Industri
4. Pembuatan
5. Pemasangan
6. Lain-lain
Proses Kawalan Kualiti (PDCA):
1. Rancang (Plan)
2. Buat (Do)
3. Semak (Check)
4. Tindakan (Action)
Aktiviti Perniagaan Berasaskan Perkhidmatan:
1. Peruncitan
2. Pemborongan
3. Kewangan
4. Profesional
5. Perhotelan
6. Pendidikan
7. Lain-lain
Kaedah Pemeriksaan:
1. Pemeriksaan Menyeluruh
2. Pelan Pensampelan

Pendekatan kawalan kualiti:
1. kawalan input
2. kawalan proses
3. kawalan output

Jenis Inventori:
1. Bahan mentah
2. Kerja dalam proses
3. Produk siap

Alat/Kaedah Kawalan Inventori:
1. Kuantiti Pesanan Ekonomi (Economic Order Quantity-EOQ)
2. Titik Pesanan Semula (Reorder Point-ROP)
3. Tepat Pada Masa (Just-in-Time-JIT)
Alat Kawalan Kualiti:
1. Kawalan proses secara statistic (statistical process control)
2. Analisis nilai tambah
3. Carta kawalan
4. Kajian kualiti/kos
5. Pasukan penambahbaikan kualiti
6. Penanda aras (benchmarking)
Konsep dalam Sistem Pengeluaran:
1. Merekayasa (Reengineering)
2. Reka bentuk berbantu komputer (Computer-aided design [CAD])
3. Pembuatan berbantu komputer (Computer-aided manufacturing [CAM])
4. Pembuatan berbantu komputer bersepadu (Computer integrated manufacturing [CIM])
5. Sistem pembuatan luwes

Bab 3: Pemasaran
  1. Pendekatan pemasaran termasuk pengeluaran, produk, penjualan, pemasaran, dan pemasaran kemasyarakatan
  2. Proses pemasaran yang merangkumi menilai peluang-peluang pemasaran, memilih sasaran pasaran, membina campuran pemasaran, dan mengurus usaha pemasaran.
  3. Strategi pemasaran terdiri dpd penembusan pasaran, pembangunan pasaran, pembangunan produk, pempelbagaian
  4. Model gelagat pengguna terdiri daripada rangsangan pemasaran dan persekitaran, kotak hitam pembeli, dan respons pembeli
  5. Faktor yang mempengaruhi gelagat pengguna termasuklah budaya, sosial, individu, psikologi, dan situasi
  6. Proses keputusan pembelian produk  pengguna yang merangkumi mengenal pasti keperluan, mencari maklumat, menilai alternatif, membuat keputusan pembelian, dan gelagat selepas pembelian
  7. Proses pembelian produk baru merangkumi menyedari, meminati, menilai, mencuba, dan menerima
  8. menjelaskan proses pembelian produk industri  merangkumi mengenal pasti masalah, mengenal pasti keperluan organisasi, menentukan spesifikasi produk, mencari pembekal,  membuka tender, memilih pembekal, memesan produk, dan menilai prestasi pembekal.
  9. Langkah-langkah penyelidikan pemasaran yang merangkumi mengenal pasti masalah dan menetapkan objektif, membentuk rancangan penyelidikan, melaksanakan penyelidikan dan menganalisis data, dan menginterpretasikan dan melapor penemuan
  10. Asas-asas segmentasi pasaran merangkumi geografi, demografi, psikografi, dan gelagat pengguna/manfaat produk;
  11. strategi menyasarkan pasaran (market targeting) merangkumi pemasaran tidak dibezakan, pemasaran dibezakan, pemasaran tertumpu, dan pemasaran mikro
  12. Proses peletakan pasaran yang merangkumi menentukan pasaran sasaran (targeted market), menyesuaikan produk dengan pasaran, dan mengkomunikasikan ciri-ciri produk
  13. Strategi peletakan termasuklah atribut produk, manfaat, kekerapan penggunaan, pengguna, dan klasifikasi produk
  14. Klasifikasi produk merangkumi produk pengguna dan produk perindustrian;
  15. Keputusan produk individu :atribut produk, penjenamaan, pembungkusan, pelabelan, dan khidmat sokongan
  16. Lini produk merangkumi kedalaman produk dan kelebaran produk;
  17. Campuran promosi merangkumi pengiklanan, promosi jualan,  publisiti,  perhubungan awam, dan jualan bersemuka
Bab 4: Kewangan
  1. Penyata kewangan :penyata pendapatan,  kunci kira-kira, dan penyata aliran tunai;
  2. Nisbah kewangan yang merangkumi nisbah kecairan, nisbah kecekapan, nisbah keberuntungan, nisbah penggearan, dan  nisbah pasaran.
  3. Jenis sumber dana mengikut jangka masa panjang : bon, ekuiti, dan saham keutamaan;
  4. Jenis sumber dana mengikut jangka masa pendek : overdraf, pemfaktoran, penerimaan jurubank (BA), trust receipt, dan pinjaman berjangka
  5. Jenis penggunaan dana mengikut keperluan semasa, jangka masa pendek dan jangka masa panjang
  6. Prinsip insurans termasuklah ganti rugi (termasuk subrogasi, caruman, dan limpah), doktrin punca terdekat, kepentingan boleh diinsuranskan, dan penuh percaya mutlak
  7. Prinsip takaful termasuklah kepatuhan syariah (gharar, maisir,  riba’, akad, jual beli), menanggung risiko bersama, tabarru’(sedekah), dan simpanan atau pelaburan
Bab 5: Sumber Manusia

  1. Pengurusan sumber manusia strategik yang merangkumi menarik, membangun, dan mengekal sumber manusia.
  2. Proses perancangan sumber manusia   yang meliputi analisis kerja (penghuraian kerja dan spesifikasi kerja), menentukan keperluan, dan memenuhi keperluan;
  3. Analisis kerja yang merangkumi penghuraian dan spesifikasi kerja;
  4. Faktor-faktor penentuan keperluan sumber manusia termasuklah perubahan teknologi, perubahan sosioekonomi, pertumbuhan perniagaan,  dan penamatan perkhidmatan;
  5. Proses pengambilan yang merangkumi menarik minat, pemilihan, penawaran kerja, dan induksi;
  6. Tindakan menarik minat termasuklah iklan, hebahan umum, head-hunting, walk-in
  7. Aspek pemilihan yang merangkumi borang permohonan, semakan rujukan, temu duga, dan ujian;
  8. Ganjaran merangkumi gaji, upah, dan elaun [elaun sara hidup (COLA), elaun khidmat awam, elaun perumahan dan sebagainya
  9. Faedah yang berbentuk wang dan bukan wang termasuklah insurans pekerja, caruman KWSP, kemudahan kesihatan, percutian, kemudahan pinjaman, tempat penjagaan kanak-kanak, keahlian badan profesional dan kelab, kemudahan kebajikan dan keselamatan pekerja, dan seumpamanya;
  10. Proses tindakan disiplin yang merangkumi amaran lisan, amaran bertulis, surat tunjuk sebab, inkuiri, dan hukuman;
  11. Skim kemudahan penamatan perkhidmatan sama ada secara wajib, sukarela, atau diberhentikan (retrenchment).
           
-END-





没有评论 :

发表评论