Tema : Aktiviti kokurikulum [Soalan Percubaan SPM 2016]
Bentuk Soalan :
PDD Mersing
- 1. Nilai berdisiplin dalam kalangan pelajar mampu dipupuk melalui aktiviti kokurikulum. Selain dapat memenuhi masa lapang, aktiviti kokurikulum juga dapat meningkatkan semangat bekerjasama, nilai kepimpinan dan sebagainya. Bincangkan.
MRSM
- 1. Aktiviti kokurikulum seperti sukan, kem kepimpinan dan program kerohanian merupakan aspek penting dalam melahirkan remaja yang serba boleh. Huraikan kepentingan-kepentingan tersebut.
Terengganu
Terengganu
- 1. Terdapat sebilangan murid, ibu bapa dan masyarakat hanya mementingkan pencapaian akademik dengan meminggirkan aktiviti kokurikulum di sekolah. Sebagai seorang murid, huraikan pendapat anda untuk menyakinkan semua pihak bahawa kegiatan kokuriulum banyak faedahnya kepada murid-murid dan tidak wajar diketepikan di sekolah.
Buku kerja (m/s 24)
- 1. Ibu bapa sekarang lebih mementingkan pencapaian akademik anak-anak mereka. Ibu bapa tidak memberikan galakan kepada anak-anak dalam aktiviti kokurikulum terutamanya sukan. Huraikan pendapat anda tentang peranan ibu bapa menggalakkan anak-anak menceburi bidang sukan.
Tutor SPM (Edisi 12)
Kepentingan kokurikulum
Bidang kurikulum dan kokurikulum saling
berkait rapat bagai isi dengan kuku, sekali gus menjadi teras bagi meningkatkan
keupayaan dan kebolehan pelajar mencapai kecemerlangan yang seimbang dalam
kedua-dua bidang tersebut. Secara amnya, kokurikulum merupakan aktiviti dan
pengalaman pendidikan yang dilaksanakan di luar bilik darjah atau secara tidak
formal. Dalam konteks ini, Falsafah
Pendidikan Negara (FPN) telah menegaskan bahawa setiap individu pelajar
hendaklah dididik agar seimbang dan harmonis dalam aspek jasmani, rohani, emosi
dan intelek. Bagi merealisasikan hasrat tersebut, komponen dalam pendidikan
nasional telah memberikan penekanan dalam dua aspek yang utama iaitu kurikulum
dan kokurikulum. Kurikulum bermatlamat membangunkan ummah yang berminda kelas
pertama, sementara kokurikulum pula sebagai pelengkap keterampilan fizikal,
emosi dan sahsiah pelajar. Kebergantungan kepada kurikulum semata-mata, apatah
lagi berorientasikan pencapaian cemerlang menerusi peperiksaan tidak akan
memenuhi tuntutan Falsafah Pendidikan Negara secara total. Berdasarkan
pernyataan tersebut, saya bersetuju bahawa penglibatan yang aktif dalam
aktiviti kokurikulum pasti menatijahkan pelbagai impak positif kepada anak-anak
muda negara. Bak kata pepatah, tak kenal maka tak cinta. Jadi, pelbagai manfaat
program kokurikulum akan dibincangkan untuk renungan kita bersama.
Daya kepimpinan merupakan ciri perwatakan yang amat berguna akan diperoleh remaja
apabila bergiat aktif dalam aktiviti kokurikulum. Daya kepimpinan merupakan
aset yang penting untuk seseorang itu diterima dalam masyarakat, dihormati, dan
diberikan kepercayaan untuk memimpin. Hal ini amatlah mustahak kerana seseorang
pemimpin perlulah memiliki keyakinan diri yang tinggi, berfikiran positif dan
matang. Dengan menyertai aktiviti kokurikulum, semua bakat istimewa sebagai
pemimpin berjaya dibentuk melalui kegiatan berpersatuan. Kegiatan
kokurikulum merupakan wadah kepada generasi pelajar untuk memimpin atau
mengetuai sesuatu pertubuhan. Tamsilnya, pelajar yang pernah memimpin sesuatu
pertubuhan seperti pengakap, kadet remaja, dan sebagainya, mereka akan lebih
yakin untuk menjadi pemimpin sesuatu organisasi pada suatu hari nanti. Situasi
ini memberi mereka suatu keyakinan yang mantap terhadap kemampuan diri untuk
melayari bahtera kehidupan di lautan yang senantiasa bergelora ini. Dengan itu,
seseorang itu dapat membantu diri sendiri untuk mengorak langkah ke hadapan dan
berdiri sebaris dengan nama-nama yang tersohor di persada negara, seperti Datuk
Michelle Yeoh, Datuk Lee Chong Wei dan Datuk Misbun Sidek. Hal ini seiring
dengan kata pepatah, belakang parang kalau diasah lagikan tajam. Demikianlah
nilai kepimpinan yang harus ada pada setiap invididu bak kata pepatah, kok kaya
tumpang hartanya, kok cerdik tumpang akalnya.
Selain itu,
penglibatan dalam aktiviti kokurikulum turut memberi impak mengeratkan perpaduan dalam masyarakat pelbagai kaum. Semangat
perpaduan merupakan elemen penting dalam mewujudkan negara yang aman dan
makmur. Dalam konteks masyarakat majmuk seperti Malaysia, perpaduan menjadi
penawar yang paling mujarab bagi mengelak sebarang prasangka dana adu domba. Penglibatan
dalam aktiviti kokurikulum akan mewujudkan perpaduan, hubungan mesra, setia
kawan, dan toleransi dalam kalangan masyarakat majmuk. Semangat perpaduan dapat dipupuk apabila pelajar berbilang kaum bekerjasama bagai aur dengan tebing dalam sesuatu kegiatan. Sebagai contohnya, pelajar berbilang kaum mewakili pasukannya
untuk bertanding dalam acara sukan yang diadakan pada setiap tahun seperti
pertandingan dalam pasukan bola sepak boleh dijadikan jambatan untuk mempererat
hubungan silaturahim ibarat isi dengan kukuh. Secara implisit, mereka dapat
bersatu untuk mencapai matlamat yang diharapkan kerana bersatu teguh, bercerai
roboh. Inilah satu jaminan untuk melahirkan masyarakat yang harmoni dan bersatu
di bawah payung sebuah negara yang sejahtera. Jelaslah bahawa pelajar-pelajar
yang selalui aktif dalam aktiviti kokurikulum biasanya lebih cepat mesra,
bertolak ansur dan berfikiran terbuka.
Di samping itu, impak lain
yang bakal diperoleh melalui penglibatan dalam kokurikulum adalah dapat membina prinsip dan disiplin diri yang
teguh. Disiplin merupakan anak kunci kepada semua kejayaan. Berdasarkan
pengalaman tokoh-tokoh ternama, kejayaan mereka berada di puncak kegemilangan
adalah didorong oleh disiplin yang ketat. Sememangnya, unsur inilah yang mahu
diperkasarkan ke dalam diri remaja paabila mereka terlibat dalam aktiviti
kokurikulum. Para pelajar yang menyertai kokurikulum akan dikehendaki patuh
kepada ketepatan masa, menjalankan tugas mengikut peraturan, menghormati
pemimpin, dan perlu merancang sesuatu
aktiviti dengan baik. Maka, para pelajar dapat dilatih menjadi lebih
berdisiplin dan mampu menjalani dunia kehidupan seharian dengan betul, yakin
dan bertanggungjawab. Jika berdisiplin, seseorang pelajar itu mampu merancang
masa depannya dengan kejayaan pada suatu hari nanti. Sikap menepati masa pula
dapat melatih seseorang itu untuk menguruskan masa secara bijak supaya sesuatu
tugasan yang diamanahkan dapat disempurnakan pada masa yang tepat. Sudah terang
lagi bersuluh bahawa aktiviti kokurikulum boleh dijadikan platform untuk
melahirkan remaja yang teguh jati diri dan berdisiplin.
Dari uslub yang lain,
penglibatan yang aktif dalam aktiviti kokurikulum akan dapat melahirkan pelajar yang sihat fizikal dan
mental. Pelajar yang menghadapi era persekolahan zaman ini memang penuh
halangan, jadi, pembabitan dalam kokurikulum mampu mengurangkan tekanan ini.
Kegiatan yang dijalankan itu mampu mengalih fikiran pelajar sejenak daripada
persiapan peperiksaan mereka yang penuh dengan penghafalan dan membuat latihan,
serta ulangkaji pelajaran. Keadaan ini mampu mencetus fenomena yang segar
kepada pelajar untuk belajar. Selain itu, pelajar tidak lagi tertekan kerana
hanya menjadi ulat buku sebaliknya dapat meluahkan tekanan ketika bersukan. Bukan
itu sahaja, aktiviti sukan dan permainan seperti bola sepak dapat membina keku
atan stamina, manakala sukan catur pula dapat mencerdaskan minda seseorang.
Pepatah Melayu mengatakan bahawa badan cergas, otak cerdas. Jelaslah bahawa
minda mereka dapat berehat sebentar apabila melakukan aktiviti yang berbeza
iaitu kegiatan kokurikulum. Pada waktu yang sama, penglibatan pelajar
memastikan mereka tidak terjebak ke dalam kegiatan yang tidak sihat dan tidak
bermoral seperti bergentayangan di pusat beli-belah, terlibat dalam jenayah,
penyalahgunaan dadah dan maksiat. Ringkasnya,
nilai diri seseorang itu akan dilihat daripada kehebatan susuk tubuhnya, minda
yang cerdas dan emosi yang harmoni.
Akhirulkalam, dapat saya
simpulkan bahawa program kokurikulum merupakan wadah yang mengandungi 1001
kelebihan. Saya berpendapat bahawa program kokurikulum merupakan satu medium
yang dapat melahirkan insan yang bersifat dinamik dan dapat menjana pemikiran secara
kritis dan inovatif. Progam ini juga mendidik seseorang itu untuk terus
berusaha dan berkeyakinan dalam mencapai cita-cita yang diidamkan ibarat
pepatah Melayu, hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih, di mana ada
kemahuan, di situ ada jalan, dan kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat
sagunya. Tokoh falsafah ada mengatakan bahawa kejayaan sesuatu bangsa itu
adalah bergantung kepada kualiti rakyatnya yang sentiasa berfikiran positif dan
dinamik. Oleh hal yang demikian, dalam usia remaja, rakyat perlulah dididik
dengan nilai-nilai jati diri dan serba boleh. Selain itu, kerjasama daripada
semua pihak khususnya ibu bapa harus diperkukuh supaya segal aktiviti yang
dirancang dapat dilaksanakan kerana peribahasa Melayu ada mengatakan bahawa
hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah. Justeru, para pelajar yang
berada di bangku sekolah hendaklah menjadi aktiviti kokurikulum sebagai
platform untuk mendidik mereka menjadi insan yang berguna kepada negara,
bangsa, dan agama. Tegasnya, aktiviti kokurikulum haruslah dipantau dan
dijalankan di setiap sekolah tanpa gagal dalam usaha kita untuk melahirkan
generasi pelajar yang bakal memangkinkan pembangunan bangsa dan negara selaras
dengan gagasan perdana negara, iaitu Gagasan Satu Malaysia.
没有评论 :
发表评论