2017年2月2日星期四

Karangan SPM Bahagian B- Semangat kejiranan

Tema : Semangat kejiranan [Soalan Percubaan SPM 2016]

Bentuk Soalan :

Kedah
- 1. Semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat hari ini dikatakan kian luntur. Jelaskan langkah-langkah yang boleh diambil oleh pelbagai pihak untuk memupuk semangat kejiranan.

SBP
- 1. Semangat kejiranan merupakan unsur penting dalam kehidupan bermasyarakat untuk membentuk komuniti yang sejahtera, bertolak ansur dan harmoni. Huraikan faktor-faktor lunturnya semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat pada hari ini.

Terengganu
- 3. Semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat semakin luntur. Sehubungan dengan itu, anda ingin menulis rencana untuk disiarkan dalam akhbar tempatan. Tajuk rencana tersebut ialah usaha-usaha untuk mengukuhkan semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat. Tulis rencana itu selengkapnya.

Pahang
- 2. Ibu bapa merupakan suri teladan dalam membentuk tingkah laku anak-anak khususnya dalam memupuk semangat kejiranan agar tidak luntur dalam kalangan masyarakat. Huraikan usaha-usaha yang wajar dilakukan oleh ibu bapa dalam mengekalkan semangat kejiranan di Malaysia.

Pulau Pinang
- 2. Amalan kejiranan semakin terpinggir dalam masyarakat pada masa ini. Masyarakat semakin melupakan amalan bergotong-royong, kunjung-mengunjungi, dan bertegur sapa sesama jiran. Dalam hal ini, keluarga berperanan penting untuk menghidupkan amanlan kejiranan ini agar menjadi ikutan anak-anak. Ulas pernyataan ini.

Tutor SPM (Edisi 35)
- 3. Semangat kejiranan yang semakin luntur telah menyebabkan timbulnya berbagai-bagai masalah dalam masyarakat. Huraikan faktor-faktor lunturnya semangat kejiranan dan cara-cara mengatasinya.



Usaha-usaha untuk mengukuhkan semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat


                    Pepatah Melayu ada menyebut, Adat bersaudara, saudara dipertahankan; adat berkampung, kampung dipertahankan; adat bersuku, suku dipertahankan; dan adat bernegeri, negeri dipertahankan. Lalu kita ingin bertanya, bagaimanakah adat hidup berjiran dalam kalangan masyarakat kita? Ada bidalan yang menyebut, Hidup kayu berbuah, hidup manusia biarlah berfaedah. Hal ini bermakna, sepanjang kita hidup, manfaatkan ruang yang ada dengan aktiviti yang berfaedah seperti berbaik-baik dengan jiran. Tetapi atas nama pembangu           nan, sikap seperti enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing bukanlah sesuatu yang asing kepada masyarakat kita, terutamanya dengan jiran. Senario ini tentu sahaja tidak berlaku jika masyarakat bersikap seperti aur denga tebing, yang saling memerlukan untuk memperteguh ikatan silaturahim. Jika diperhalusi permasalahan ini, salah satu puncanya ialah masyarakat kita mementingkan diri sendiri. Diri sendiri bermaksud, mahu memastikan diri, keluarga, dan kerjaya tidak diganggu-gugat demi memastikan kelangsungan hidup yang lebih bermakna.

                    Pada hemat saya, uslub yang prima ialah ibu bapa membawa anak untuk menyertai aktiviti kemasyarakatan. Yang dimaksudkan ialah aktiviti gotong-royong yang dianjurkan oleh komuniti, perjumpaan bulan komuniti dan sebagainya. Hal ini disebabkan oleh masyarakat biasanya sibuk akan kerja masing-masing. Aktiviti ini merupakan peluang keemasan untuk semua jiran berkumpul dan bekerjasama sambil berbincang tentang aktiviti yang akan dilakukan. Dalam konteks ini ibu bapa wajar membawa anak-anak menyertai aktiviti tersebut bersama-sama. Pada masa inilah, mereka akan saling membantu dan bersinergi untuk membersihkan kawasan taman perumahan dan menyediakan hidangan untuk kenduri-kendara. Sebagai impaknya, masyarakat dapat berbual-bual dan berkenal-kenalan antara satu dengan yang lain Masyarakat juga dapat mengenal hati budi jiran mereka dengan lebih baik dan dekat melalui perbualan. Apabila kita berinteraksi dengan jiran, hubungan mesra sesama jiran akan terjalin serta ukhuwah yang kukuh dan ampuh akan dibentuk. Suasana yang harmoni dapat dibentuk dalam masyarakat. Sementara itu, kesihatan penduduk akan lebih terjamin kerana kebersihan asas kesihata. Taman perumahan kita tidak akan menjadi sekadar indah khabar daripada rupa. Hidup bermasyarakat mesti bantu-membantu bagai aur dengan tebing kerana komitmen semua jiran merupakan maha penting untuk menjayakan aktiviti ini. Hal ini jelas dinyatakan dalam peribahasa ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni. Seyogia, aktiviti gotong-royong haruslah diadakan selalu untuk memupuk semangat kejiranan yang semakin longgar itu.

                    Minhaj efektif yang seterusnya ialah majlis-majlis rumah terbuka patut diadakan. Hal ini membawa konotasi bahawa hubungan antara berbilang kaum patut dieratkan supaya kita dapat hidup bersama secara aman. Peristiwa 13 Mei 1969 yang mencatatkan titik hitam dalam sejarah perpaduan rakyat di Malaysia tidak harus dipantang enteng supaya pisang tidak berbuah dua kali. Peristiwa berdarah yang melibatkan rusuhan kaum pada masa itu telah membuktikan bahawa negara pasti akan musnah jika masyarakat tidak bersatu padu dan berpecah belah. Hal ini terjadi kerana rakyat merupakan akar tunjang, manakanla negara merupakan pohon yang tidak boleh berdiri tanpa akarnya yang kuat. Oleh hal yang demikian, sambutan Hari Raya Adilfitri, Tahun Baru Cina, Hari Krismas dan Hari Deepavali hendaklah dijadikan acara tahunan. Tamsilnya, ibu bapa boleh membawa anak-anak bersama untuk berkunjung ke rumah jiran tetangga. Sementara itu, kita boleh menikmati juadaha yang disediakan oleh tuan rumah sambil berkongsi pendapat tentang sesuatu perkara dan bertanya khabar. Natijahnya, kita dapat memahami adat resam, agama dan budaya masing-masing di negara ini dengan lebih mendalam. Selanjutnya, ikatan silaturahim dapat dibentuk dan semangat kejiranan dapat diperkukuh. Kita perlu mempelajari perbezaan budaya dan sensitiviti kaum lain kerana tak keal maka tak cinta bagi mengelakkan berlakunya pertelinkahan dan perselisihan faham. Sudah terang lagi bersuluh bahawa majlis-majlis rumah terbuka mestilah diadakan setiap tahun untuk merealisasikan hasrat untuk memupuk semangat kejiranan.

                   Selain majlis rumah terbuka, ibu bapa patut menyemarakkan budaya ziarah-menziarahi. Hal ini demikian kerana pembetukan sifat kasih sayang dan sikap ambil berat adalah signifikan untuk memupuk semangat kejiranan. Sejajar dengan itu, semangat kejiranan akan lebih mudah untuk disemai kerana mereka saling mengenali. Dalam hal ini, ibu bapa patut memawa anak-anak menziarahi jiran tetangga. Amsalnya, ibu bapa boleh membawa anak berkunjung ke hospital jika mendapat tahu jiran telah dimasukkan ke hospital. Ibu bapa juga boleh membawa buah tangan apabila melawat jiran kerana Hamka, penulis dan ulama terkenal Indonesia ada berkata bahawa kalau anda memberi sesuatu kepada jiranmu, bererti memberi sesuatu kepada dirimu sendiri. Dalam pada itu, kita hendaklah mengetahui masalah dan kesusahan yang dihadapi oleh jiran kita. Seterusnya, kita wajar baik hati dengan membantu mereka kerana pepatah Melayu menyatakan bahawa hulurkan tangan, ringankan beban. Sebagai akibatnya, penderitaan yang dialami oleh jiran dapat diringankan. Sementara itu, kemesraan dan suasana yang muhibah dapat diwujudkan. Janganlah kita bersikap individualistik dengan mementingkan diri sendiri bagai enau di dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing. Pada dasarnya, kita disarankan supaya sering mengunjungi rumah jiran apabila mempunyai masa senggang.

                   Masyarkat juga hendaklah mengadakan Hari Keluarga dengan jiran tetangga. Hal ini wujud akibat daripada aktiviti ini merupakan kunci kepada keharmonian dan keamanan. Selaras dengan itu, semua ahli keluarga jiran akan turut serta untuk melibatkan diri dalam aktivti. Dengan demikian, aktiviti yang dijalankan boleh diadakan di padang, taman rekreasi atau di tepi pantai. Dalam pada itu, ibu bapa wajar membawa anak-anak bersama-sama untuk mengambil bahagian. Justifikasinya, kita boleh melibatkan diri dengan aktiviti seperti berkayak, sukaneka dan pertandingan memasukkan air ke dalam botol. Sebagai kesannya, kemesraan akan terjalin bukan sahaja antara ibu dengan bapa, malah anak-anak juga. Tambahan pula, kerjasama antara keluarga dengan jiran dapat dikukuhkan. “Nafsi-nafsi, siapa lu siapa gua” dapat dielakkan dan mengembalikan kita kepada landasan sebenar. Kita juga akan lebih mempercayai jiran tetangga kita. Sikap yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing patut diamalkan supaya perpaduan antara jiran berkekalan. Fenomena ini boleh diperjelas melalui perumpamaan bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat. Izharnya, ibu bapa haruslah menggalakkan anak-anak supaya melibatkan diri dalam aktiviti sosial.


                   Setelah lebih separuh abad negara mencapai kemerdekaan, pelbagai kemajuan telah dapat dirasai. Kemajuan dalam aspek material dan fizikal adalah begitu hebat sekali. Walau bagaimanapun, kejayaan tersebut belum menutup ketempangan yang berlaku dalam aspek kejiranan. Para sarjana sosiologi berpendapat bahawa satu daripada keperluan penting manusia ialah keharmonian hidup bersama-sama jiran. Oleh hal yang demikian, semua pihak perlulah sedar bahawa kita tidak akan dapat hidup bebas dan harmoni selagi amalan kejiranan tidak disuburkan dalam kalangan masyarakat kita. Lantaran itu, masyarakat harus mempratikkan amalan ini sehingga ke generasi akan datang supaya amalan ini tidak ditelan zaman. Dalam mengutamakan hidup berjiran, berpeganglah kepada falsafah peribahasa, hidup bagai aur dengan tebing atau hidup ini sandar-menyadar ke gunung sama didaki, ke lurah sama dituruni dan senang sama dinikmati, sakit sama dirasai. Inilah situasi kehidupan yang menzahirkan kehamornian dan damai.

1 条评论 :